Mijn zus (ik heb de liefste zus van de hele wereld!) noemt mij met enige regelmaat ‘enorm eigenwijs’. En dat bedoelt ze dan niet als een compliment. In haar beleving houd ik vast aan ideeën die voor haar overduidelijk fout zijn.
Helaas voor haar zie ik het zelf wel als een compliment 😊. Ik geloof dat er geen universele waarheid bestaat. Ik zie dingen vaak anders dan mijn zus en ik ben er trots op dat ik mijn eigen pad volg. Soms heeft mijn zus gewoon gelijk hoor en dat is ook prima.
Als je je positief wilt onderscheiden van de massa (en als marketeer zul je wel moeten!) moet je soms anders denken dan de massa. Je zult zelf na moeten denken en niet klakkeloos geloven wat de meerderheid zegt. Dat is niet altijd makkelijk want als je anders bent of anders doet dan vinden mensen daar iets van. We vinden het lastig als we het gevoel hebben dat we er niet bij horen.
“If your new behavior gives you a little temporary unpopularity with your peer group, then to hell with them.” – Charlie Munger
De enige manier om zakelijk succesvol te zijn is als je dingen anders (en beter) doet dan je concurrent. Dat doe je niet door de weg van de meerderheid te volgen. Dat doe je door je eigen weg te volgen. Durf anders te zijn.
Het universele principe dat mensen er graag bij willen horen heeft ook nog een interessante (schijnbaar tegengestelde) beïnvloedings-les in zich. Geef mensen het gevoel dat jullie op elkaar lijken (bijvoorbeeld samen een achtergrond of interesse delen) en ze zullen sneller geneigd zijn om met jou in zee te gaan.
Dus denk altijd voor jezelf, wees onderscheidend, maar koester de overeenkomsten en kies je momenten om echt anders te zijn strategisch.
Cheers!
Marcel