In mijn E-book Move! geef ik 7 super waardevolle tips om effectief te beïnvloeden. Het is eigenlijk een soort stappenplan naar succes. En ik vind het echt supergaaf om te zien dat er al zoveel mensen mee aan de slag zijn gegaan. Als jij er een van bent: I love u!

Speciaal voor iedereen die dit boek heeft gelezen heb ik nog een geheime 8e tip. Deze tip is alleen hier te vinden. En ik moet je waarschuwen, deze tip is vooral waardevol als je de stappen 1 t/m 7 ook hebt doorlopen.

Bonustip 8: Implementatie

Als je alle 7 stappen van Move hebt gezet dan is de kans groot dat jouw opponent klaar is om over te gaan tot een ja op jouw vraag. Maar wat is de waarde van een ja? Betekent dat ook dat je gaat krijgen wat je wilt? Helaas is dat vaak niet het geval. Dat hangt helemaal af van het soort Ja dat je krijgt. Er zijn 3 soorten Ja:

  • De Onechte Ja
  • De Bevestigende Ja
  • De Committerende Ja

De Onechte Ja wordt gebruikt door een opponent die eigenlijk gewoon uit de discussie wil ontsnappen. Door ja te zeggen is hij even van je af. Meestal is er geen enkele intentie om de deal die jij denkt te hebben gemaakt ook te laten slagen. En saboteren is makkelijk..

De Bevestigende Ja is een snel gegeven ja op een ja/nee vraag. Het is een bevestiging van wat er is gezegd zonder de belofte van een actie. Dit kan een stap in de goede richting zijn. Maar actie is nog ver weg.

De committerende Ja is de real deal. Dit is een overeenkomst waarbij de opponent ook echt de behoefte voelt om deze te laten slagen. Hier streven we naar. Ons doel is implementatie van de gegeven Ja.

Twijfel je of je een committerende ja hebt gekregen dan is er een simpel trucje om hier achter te komen. De regel van ‘3 keer ja’.

De regel van ‘3 keer ja’ houdt in dat je 3 keer, op een net iets andere manier vraagt om dezelfde ja in hetzelfde gesprek:

  1. De ja op de oorspronkelijke vraag
  2. De samenvatting: ok, we hebben dus afgesproken dat
  3. De implementatie vraag: Fijn dat we dit hebben afgesproken, hoe gaan we dit doen

Het is vreselijk moeilijk om herhaaldelijk een leugen, of onechte mening te verkondigen. Als je opponent niet klaar is, of helemaal niet van plan is om tot implementatie over te gaan dan zul je dit zeker merken.

De beste manier om je verzekeren van een succesvolle implementatie is door aan je opponent te vragen hoe hij of zij dit zou aanpakken. Laat hem of haar uitspreken hoe jullie het gaan doen. Door dit zorgvuldig aan de andere kant te laten wordt de implementatie zijn of haar idee. En we zijn allemaal gek op onze eigen ideeën.

Ok, nu ben je klaar om de wereld te veroveren. Go get ‘em!

Cheers!

Marcel

P.S. Ik ben heel benieuwd wat je van het E-book Move! hebt geleerd en wat je ervan vond. Dus als je mij 1 minuutje van je tijd zou willen geven zou ik het heel gaaf vinden al je hieronder in de comments jouw gedachte zou willen delen. Alvast enorm bedankt!

P.S. 2: Wil je weten hoe ik jou persoonlijk verder kan helpen om jouw marketing onweerstaanbaar te maken. Kijk dan eens op de pagina Masterclasses Behavioural Magic.