Geen enkele onderneming overleeft zonder marketing. Of je je hier nu heel bewust van bent of niet. Iedere ondernemer doet aan marketing.
Jij dus ook! Want zonder marketing, geen klanten. Maar wat is dat dan precies, marketing?
Mijn definitie voor marketing is:
“Alles wat je doet in je bedrijf om wederzijds winstgevende relaties op te bouwen.”
Het verschil tussen een succesvolle ondernemer en een niet zo succesvolle ondernemer zit meestal in de manier waarop ze hun marketing inrichten. En het geheim zit hem in de term ‘wederzijds winstgevende relaties’. Marketing gaat niet over iets verkopen maar over het opbouwen van winstgevende relaties.
Sommige ondernemers hebben een natuurlijke gave voor het vinden en aangaan van winstgevende relaties. Als je dat hebt meegekregen dan gaat het ondernemen en verkopen als vanzelf.
De meeste van ons hebben die gave helaas niet of niet voldoende.
Ik was vroeger best wel een beetje jaloers op die mensen, voor wie het ondernemen als vanzelf lijkt te gaan. Toen ik begon met mijn coaching praktijk heb ik echt lang lopen ploeteren voordat ik mijn eerste klanten had.
En dat was super frustrerend. Want mijn ik wist precies wat marketing was en hoe dat zou moeten werken. Maar weten en doen zijn twee heel verschillende dingen…
Ik heb echt van alles uitgeprobeerd voordat ik het recept vond waarmee ik nu moeiteloos coaching klanten kan aantrekken.
In het begin dacht ik dat ik met veel interessante posts op Facebook en LinkedIn vanzelf een groep volgers zou opbouwen die dan ook klant zouden worden. Zo af en toe deed ik dan een interessant aanbod voor mijn programma’s.
Hiermee kreeg ik wel steeds meer likes en reacties op mijn posts maar het aantal aanmeldingen voor mijn programma was heel beperkt. Ik moest heel hard werken voor af en toe een klant. En als ik even een tijdje niets had om te posten kon ik eigenlijk weer opnieuw beginnen.
De enige manier waarop ik meer klanten kon vinden was door nog veel harder te gaan werken. En ik was juist gaan ondernemen om meer vrijheid te creëren.
Dat moest slimmer kunnen.
En toe ontdekte ik dat (bijna alle) coaching klanten een aantal vergelijkbare stappen doorlopen voordat ze een coach in de arm nemen. En dat als ik ze kon helpen hiermee ze automatisch bij mij terechtkwamen.
En door dit systematisch te doen hoefde ik helemaal niet meer zo hard te werken om nieuwe klanten te krijgen. Ik kon zelfs een aantal stappen automatiseren. En het mooiste is dat dit precies zo werkt voor alle coaches!
Als het aantrekken van nieuwe klanten bij jou ook (nog) niet vanzelf gaat dan heb je iets anders nodig om te zorgen dat winstgevende relaties makkelijk tot stand komen.
Wat jij nodig hebt is een systeem: Een vaste routine die werkt en die je kunt herhalen.
Het grootse voordeel van zo’n ‘systeem’ is dat als het eenmaal werkt je er niet meer over na hoeft te denken. Het gaat voor jou dan ook als vanzelf.
Denk je eens in hoe het zou zijn als nieuwe klanten doorlopend ‘zomaar’ in je schoot vallen?
Zodat jij bezig kunt met waarvoor je eigenlijk ondernemer bent geworden. En tijd overhoudt voor jezelf en je geliefden.
Mijn tip:
Stop met ‘van alles en nog wat marketing’ en maak van je marketing een systeem dat je kunt optimaliseren.
Hoe? Begin eens met een brainstorm.
- Denk eens na hoe jij nu klanten krijgt.
- Welke dingen werken goed bij jou?
- Welke dingen werken niet zo goed?
- Zie je dingen bij anderen die goed werken en kun je die kopiëren?
- Kun je van de dingen die goed werken voor jou een routine (stappen die je kunt herhalen) maken?
- Kun je die routine nog verder verbeteren?
- Zijn er mensen die je hierbij kunnen helpen?
- Meet de resultaten!
Probeer het eens. En heb je een beetje hulp nodig, dan help ik je graag!
Groeten, Marcel!
P.S. Weet je nog niet zo goed hoe je moet starten met het uitwerken van jouw marketing systeem? Plan dan even een vrijblijvend een Morgen Meer Klanten Strategiebrainstorm in met mij. Dan kijk ik met je mee en help ik je op weg. Via de link hieronder krijg je rechtstreeks toegang tot mijn agenda.
Herkenbaar