Zakelijk succes begint altijd met het echt snappen van jouw ideale klant.
Heb jij al bepaald wie jouw ideale klanten zijn? Heb je gekozen voor een duidelijke niche of ga jij juist voor een wat bredere doelgroep?
Ik adviseer (bijna) altijd om je eerst te richten op een afgebakende doelgroep.
Dan is het een stuk makkelijker om jezelf te presenteren als een expert. Iemand die precies snapt wat er speelt in het leven van jouw ideale klant. En dat is zo belangrijk.
Veel van de coaches en trainers die ik spreek hebben hier heel veel moeite mee. Kiezen is lastig. Want als je voor A kiest dan mis je B.
Een goede toets om te bepalen of jouw doelgroep voldoende is afgebakend is door jouw klanten een aantal slimme vragen te stellen. Krijg je heel uiteenlopende antwoorden dan is jouw doelgroep misschien wel iets te breed.
Een paar vragen die ik altijd stel zijn:
- Wat zijn voor jou de belangrijkste waarden in het leven?
- Wat zijn voor jou de belangrijkste doelen in het leven?
- Wat houdt je ’s nachts wakker?
- Waar ben je bang voor?
Ik gebruik deze vragen ook bij het opstellen van een Persona (een beschrijving van mijn ideale klant).
Wil jij weten welke vragen nog meer belangrijk zijn en wil je zelf ook een Persona opstellen voor jouw ideale klant?
Kijk dan even op mijn pagina met gratis tools en tips voor je marketing. Op deze pagina vind je de link om gratis mijn persona template te downloaden.
Gratis tools en tips voor je marketing
Doe er je voordeel mee!
Groeten,
Marcel